Darts (2vs2)

Algemeen & regels

  • Maximum aantal inschrijvingen: 16
  • Deelnemen gebeurt in duo (2vs2)
  • Game format: “Tac-Tics” (ook wel “Mickey Mouse” of “Cricket” genoemd) met de cijfers 12 t.e.m. 20 én met punten.
    • Ieder team moet de cijfers 12 t.e.m. 20 én de bulls-eye drie keer te raken.
    • Wie begint er? Elke speler van elk team mag één keer naar het dartsbord werpen. Het pijltje van het team dat het dichtste bij de bulls-eye is, mag beginnen.
    • Iedere speler mag elke beurt drie pijlen werpen (volgorde: 3 pijlen door speler 1 van team A, 3 pijlen door speler 1 van team B, 3 pijlen door speler 2 van team A, 3 pijlen door speler 2 van team B).
    • Gooit u in één van de grote vakken van de cijfers 12 t.e.m. 20 (“single”) mag u één keer het gegooide cijfer afstrepen.
    • Wanneer u in de buitenste smalle ring van de cijfers 12 t.e.m. 20 gooit (“double”) mag u twee keer het gegooide cijfer afstrepen.
    • Wanneer u in de binnenste smalle ring van de cijfers 12 t.e.m. 20) gooit (“triple”) mag u drie keer het gegooide cijfer afstrepen.
    • Wanneer u in de buitenste ring (“outer bulls-eye”) van de roos gooit mag u één keer de bulls-eye afstrepen.
    • Wanneer u in de binnenste ring (“inner bulls-eye”) van de roos gooit mag u twee keer de bulls-eye afstrepen.
    • Wanneer u reeds drie keer een bepaald cijfer heeft “dichtgegooid” en dit een vierde keer doet, krijgt u punten gelijk aan de waarde van het cijfer MITS het andere team dit cijfer nog niet heeft dichtgegooid. (Stel: uw team gooit een vierde keer in het cijfer 20 en het andere team heeft dit nog maar twee keer kunnen doen, dan mag u 20 punten noteren [double = 40 punten, triple = 60]. Indien u een vierde keer in een bepaald cijfer gooit en het andere team heeft hierin reeds drie keer gegooid, gebeurt er niets). Het is dus van belang z.s.m. de hoge cijfers dicht te gooien. (Hetzelfde principe geldt bij de bulls-eye: 25 punten voor de buitenste ring en 50 punten voor de binnenste).
    • De winnaar van Tac-Tics is het team dat erin slaagt om 3x in alle benodigde cijfers en 3x in de bulls-eye te werpen, maar bovendien ook het hoogst aantal punten heeft! (U kan dus wel alles al dicht hebben gegooid, maar als u minder punten heeft dan u tegenstander dan heeft u nog niet gewonnen. U dient dus nog te mikken naar de niet-dichtgegooide cijfers van het andere team om hun score in te halen.) Vanaf dat u alles heeft dichtgegooid én de hoogste punten heeft, bent u de winnaar.
  • Het bord zal opgehangen worden volgens de officiële afmetingen (bulls-eye 1,73m van de grond en werplijn 2,37m van het bord).
  • Uw beide voeten dienen ten alle tijden achter de werplijn te blijven.
  • Indien het pijltje niet blijft steken, telt de score van dat pijltje niet mee.
  • Format: afhankelijk van het aantal deelnemers:
    • Bij 2 teams: we spelen een “Best of 3”. Het team dat als eerste 2 maal kan winnen is de winnaar van het toernooi.
    • Bij 3-5 teams: elk team speelt één wedstrijd tegen de andere teams. Diegene die het meest aantal wedstrijden wint is de winnaar. Bij een gelijk stand tellen we de behaalde punten van alle spelletjes op. Het team met het hoogst aantal punten is de winnaar van het toernooi.
    • Bij 6-16 teams: elk team speelt één wedstrijd tegen een willekeurige tegenstander (bij een oneven aantal inschrijvingen zal de Student LAN-crew een team vormen). De 4 teams die hun wedstrijd hebben gewonnen met het hoogst aantal punten gaan door naar de knock-out fase waar we dezelfde spelregels hanteren behalve dat we hier enkel met de cijfers 15 t.e.m. 20 (+ bulls-eye) spelen.

Punten

Huidige schatting: 20 punten voor de eerste plaats.

Registreren

Op het evenement zelf!